Indskolingen, 1. – 3. klasse.

I indskolingen er der primært tale om forældrearrangementer. Situationen i en klasse eller på en årgang kan være sådan, at det er en god idé at møde børnene inden mødet med forældrene. Udgangspunktet vil være, hvad forældrene synes er vigtigt at få talt om. Børnene er lige  – eller indenfor et par år – begyndt i skolen, som både for børn og deres forældre kan virke meget anderledes end dagligdagen i børnehaven. For at vi kan have trygge børn, skal forældrene også være trygge, så stemmer forventningerne fra skole og hjem overens? Hvis ikke, så er det, at misforståelser kan opstå. Hvis de alligevel skulle opstå og historierne begynder at florere, hvad kan vi så gøre for at få det standset? Og hvad kan vi gøre, hvis det skulle ske igen? Og hvad gør vil, hvis der er noget, vi undrer os over hos hinanden eller skolen?

På baggrund af holdningersudveksling giver vi hinanden værktøjer til at sikre den gode kommunikation, der på den lange bane er udgangspunktet for, at vores børn og unge trives.

Arrangementet er et fyraftensmøde på 2 timer, hvor det pædagogiske personale inviteres med – ikke som deltagere i debatten, men som dem, der kan svare på evt. spørgsmål og som observatører, der tager oplevelserne fra forældredebatten med i deres daglige pædagogiske arbejde.

Vigtigt!: Jo flere hjem, der er repræsenteret, jo stærkere bliver netværket omkring børnene.

Mellemtrinnet, 4. – 6. klasse.

På mellemtrinnet vil det være oplagt at besøge klassen før et forældrearrangement. Oplevelserne fra besøget danner udgangspunkt for mødet med forældrene: Hvordan opleves klassen?

  • Grupperinger?
  • Føler nogen sig udenfor fællesskabet?
  • Hvordan opleves sammenholdet?
  • Har alle nogen at være sammen med?
  • Er klassen rummelig i forhold til at være den, man er?
  • Er der uro, som forstyrrer miljøet i klassen?
  • Kommunikation?
  • Hierarkier og deres betydning for den enkelte?
  • Relationer til hinanden og de voksne?
  • Går eleverne til noget i deres fritid?
  • Andet?

Hvordan oplever forældrene trivslen i klassen?

  • Hvad fungerer?
  • Hvad fungerer mindre godt?

Debatten forældrene imellem tager udgangspunkt i en model om børn- og voksenverdenen.  Hvordan kan forældrene bidrage til, at klassen har en god trivsel?

Og skal vi som forældreflok være enige for at kunne bidrage til børnenes trivsel?

Vi har fokus på værktøjer, man kan bruge, hvis der er noget, man undrer sig over i forhold til hinanden og skolen. Misforståelser og bagtaleri – kommunikation de voksne imellem.

Arrangementet er et fyraftensmøde på 2 timer, hvor det pædagogiske personale inviteres med – ikke som deltagere i debatten, men som dem, der kan svare på evt. spørgsmål og som observatører, der tager oplevelserne fra forældredebatten med i deres daglige pædagogiske arbejde.

Vigtigt!: Jo flere hjem, der er repræsenteret, jo stærkere bliver netværket omkring børnene.

Udskolingen, 7. – 9. klasse.

Gæstelærerbesøg, hvor fokus er på det at være ung:

”Hvorfor går det galt for nogen – og kunne det ske for dig?”

  • Udenfor/indenfor gruppen.
  • ”Alle de andre må!”.
  • Identitet.
  • ”Hønsegårde og pom’frit rockere” – om at høre til.
  • Hvorfor gør man ind imellem noget, som man ellers ikke ville have gjort?
  • Gruppepres – positivt, direkte, indirekte.
  • Hvis det er relevant: Fester, alkohol og andre rusmidler.
  • ”Den skjulte verden”/normalverdenen.
  • Relationer – kammerater, venner, forældre og de andre voksne.

Specielt i 9. klasse:

”9. klasse – og hvad så?” – udfordringerne ved at skulle begynde et nyt forløb på en ny skole/institution.

Mødet med forældrene:

”En teenager i huset.”

Udgangspunktet for mødet er oplevelsen af klassen: Hvad rører der sig?

De medieskabte billeder af de unge – for er de værre, end da de sidst var værst?

Ungeverdenen/voksenverdenen.

Forældreroller over en barndom og pubertet.

Flertalsmisforståelser: ”Alle de andre må!”

”Jamen, de fortæller aldrig noget!” – hvordan får vi hul på snakken?

Kommunikation og kontakt til de andre forældre og voksne omkring de unge.

Undreaftaler.

Fester, alkohol og andre rusmidler.

Brug hinanden – du er ikke alene!

Mangler vi en målgruppe – vi hører gerne fra dig

Hvad andre siger om os!

Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus.

In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus.

Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu.

In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus.