Hvorfor skal man have et forældrenetværk
Fordi tydelige voksensignaler, fra både skole og hjem, giver børn, der trives – og dermed et større fagligt og socialt udbytte.
I Folkeskolelovens §1 står der: Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder.
Deri ligger en forpligtelse overfor skolen i forhold til at samarbejde med forældrene omkring elevernes læring og udvikling, men ligeledes står der, at forældrene skal samarbejde med skolen.
Det er altså en gensidig forpligtelse!
Det er i dette krydsfelt, at der tit opstår misforståelser.
Ofte handler det om forventninger, der ikke er blevet afstemt i forhold til hinanden – og i den sammenhæng handler det meget om kommunikation.
For hvad skal kommunikeres hvordan, hvor ofte og til hvem?
Hvis forventningerne til hinanden er afklarede, er det ulig nemmere at kommunikere.
En af de bedste måder at imødekomme misforståelser på er ved:
– at mødes og udveksle meninger og holdninger
– at give hinanden værktøjer til at afklare undren
– at følge op på de snakke, man har haft
– at foretage sig noget sammen,
Dette til sammen gør, at vi sætter en proces i gang, hvor det langsigtet mål er trivsel.
Arbejd med netværket – book et arrangement
Om arrangementet:
Et møde af to timers varighed.
Udgangspunktet er: Hvordan styrker vi elevens og dermed klassens trivsel? Hvordan kan vi i voksenverdenen håndtere de signaler, vi får fra børneverdenen?
Formen vil være et oplæg med en efterfølgende dialog med udgangspunkt i de emner, som forældrene synes er vigtige at få diskuteret/afklaret.
Det er vigtigt, at det pædagogiske personale prioriterer at være til stede, så det ved, hvad der rører sig og dermed være med til at følge op.
Vi har fokus på, at det skal være ufarligt at komme, men der skal også være noget at komme efter!
OBS: Der er mulighed for, at vi besøger klassen, så oplevelserne herfra danner grundlag for dialogen ved forældremødet. Se mere under ”Gæstelærerbesøg”.